מיכל כהן-חי, יועצת, מרצה, סופרת
בס"ד
את המכתב הזה, רציתי לכתוב מלא פעמים, אבל כל פעם היה משהו אחר שהסיט את תשומת לבי. ככה זה כשנמצאים בהישרדות. וככה בדיוק היה המצב מאז שבעלי נפטר לפני שנתיים וחצי בערך.
נשארתי עם 4 ילדים. השלישי ביניהם, ילד מקסים במיוחד, אז בכיתה ג', הלל.
דאגנו לו. כבר היה אחרי פסח והוא עדיין לא קרא כמו שצריך, שלא לדבר על ההתארגנות, הכתב ועוד. היה אבחון, ניסינו מורים פרטיים כאלה ואחרים. זה לא הלך.
שלושה שבועות אחרי שבעלי נפטר, בערב הראשון שככה קצת התאוששתי, החלטתי שאני עושה מעשה. לכרמי, בעלי, היתה חנות ספרים בתל אביב, והוא כל כך רצה שהילד הזה שאהב כל כך, יקרא כמו שצריך.
התיישבתי מול המחשב. התחלתי לחפש. התפללתי לפני. לא היה לי שום כיוון מוגדר ואז הגעתי לאתר של שלום. זה היה נראה ממש לא אמיתי כל הדברים שהיו כתובים שם. אמרתי לעצמי או שהבנאדם שרלטן או שיש כאן משהו מיוחד.
בבוקר צילצלתי אל שלום. אני זוכרת בדיוק איפה עמדתי, מחוץ לביה"ס של הלל. בשיחה הקצרה בינינו הבנתי שאצטרך לחכות 5 חודשים לאבחון.
בדרך כלל אני לא מהאסרטיביות במקרים כאלה, אבל הפעם עלו לי דמעות של יאוש.
סיפרתי לשלום שאיבדתי את בעלי לפני שבועיים וחצי ושהנה יש להלל ניסיון קשה וכואב להתמודד איתו אז לפחות את הניסיון הזה, של הקריאה, אני רוצה לקחת ממנו.
היתה שתיקה. ואז שלום אמר. בסדר. בחמישי מתפנה לי מקום ואני מכניס אתכם.
בחמישי נסענו מתל אביב לכפר אורנים. בשבילי, זו היתה נסיעה מכוננת, גם בשביל הלל אבל עוד לא ידענו את זה. הרגשתי שבכל הכאוס שאני חווה, יש משהו שהיה יציב. קול כזה פנימי, לב של אמא. שכמה שהוא כואב, הוא לא איבד את היכולת להקשיב באמת ולדעת ולהילחם כמו לביאה על מה שטוב ונכון בשביל הגורים שלה.
באחת הפעמים הלל אמר לי, אמא חבל. זה קשה מדי כל הנסיעות. אני לא אדע לקרוא.
עצרתי את האוטו. כביש מהיר. אני יודעת שאסור. אבל הייתי חייבת. זה היה רגע כזה שהייתי חייבת שייחרט בלב. אמרתי להלל: "תקשיב ותקשיב לי טוב. הקב"ה נותן לאמהות כוח מיוחד. כוח פנימי כזה, בלב. בעזרתו הן יכולות לדעת מה הילד שלהן יכול ולאן הוא יוכל להגיע. ואתה, אתה תדע לקרוא ותקרא הרבה ותהיה תלמיד חכם ובעצם תהיה כל מה שרק תרצה. איך אני יודעת? אני פשוט יודעת. מהלב שלי. לב של אמא. אז אני אסיע אותך לשלום כל שבוע, כמה שנצטרך ונעשה את השיעורי בית אפילו שלא מתחשק לך ואני יודעת שזו הנחת הכי גדולה לאבא שכל כך האמין בך".
ונסענו. לא שיתפתי את שלום בשיחה הזו. המשכנו לנסוע ככה כ- 3 חודשים והלא יאמן קרה.
שנתיים וחצי אחרי הלל קורא והרבה. הוא לומד גמרא וקורא טקסטים מורכבים.
אני יודעת שלום, שאתה היית האדם הנכון בזמן הנכון. שליח. והיית איש מקצוע מעולה ממש ובעיקר איש טוב. הגון וישר.
אני מודה לך מקרב לב (באמת אין מילים שיוכלו לבטא את התודה הזו) על כל זה ויודעת שגם הלל כשיסתכל אחורה – יידע שאתה אחת הדמויות המשפיעות והמשמעותיות בדרך שלו.
מאחלת לך שהשם ישיב לך כגמולך ושתהיה לך נחת מילדיך, בריאות והצלחה רבה.
מיכל כהן-חי, יועצת, מרצה, סופרת (מחברת הספר "תפילילה")
20.12.15
רונית וקסמן
כשהמליצו לנו להגיע לשלום (וכאן המקום לומר תודה לאיציק) אמרתי בליבי: "נו עוד מורה שמתיימר לתקן…" ובכל זאת משהו מבפנים אמר שכדאי לנסות. הלכתי עם תחושות הבטן והופתעתי, במיוחד שמחתי בליבי ששמעתי לקול הפנימי.
אחרי מחשבות רבות איך אני יכולה להעלות על הכתב ולהמחיש, את התהליך והחוויה המדהימה שעברנו במסגרת הלמידה אצל שלום, אני רוצה לספר שבכל מפגש עברתי באופן אישי (בנוסף לבתי כמובן) חוויה חדשה. סוג של הארה: סוף כל סוף יש מי שמבין ויודע איך להעביר בדרך הכל כך פשוטה ויחד עם זאת כל כך חכמה ויצירתית את סודות הקריאה והלמידה בכלל.
כבר בשיעור השני שמעתי את בתי קוראת כמו שלא שמעתי מעולם. תחושת ההתרגשות היתה גדולה כך שלא יכולתי לשלוט בעצמי ופשוט דמעות של אושר זלגו מעיניי – היה זה רגע שלא אשכח בחיי!!!
אין ספק ששלום מגיע ממקום אחר. מעבר לאישיותו המיוחדת המביאה איתה בטחון, רוגע, סבלנות, יצירתיות מחשבתית, רגישות ויכולת להסתכל על בתי כשלם ולהתאים לה את הדרך שלה, שלום בא ממקום פתוח ומביא שיטה שכל ילד יכול להתחבר אליה בקלות ולהעצים את עצמו דרכה.
בתי כעת קוראת וכותבת. בשטף, בבטחון ובשמחה. מבחינתנו עלינו על דרך המלך ובזמן ממש קצר. ואנחנו מודים על הזכות שנפלה בחלקינו לפגוש את שלום ולקבל ממנו הדרכה
משפחת ש. מנריה
שלום וברכה. ברצוננו להודות מעומק הלב לשלום בן דור אשר קיבל את בננו היקר לפני שנה כשהוא בכיתה ג' לא יודע לקרוא, ומנחש כל הקריאה שלו. ב"ה בננו עבר תהליך של רכישת הקריאה עם שלום אשר לימד בסבלנות, ומתוך אמון שהילד יידע לקרוא. הבן חזר מכל מפגש שמח, וחש יותר בטחון עצמי. מאז שסיים עם שלום ציוניו בלימודים עלו בצורה חדה משלילי למאיות, הבן מצטיין בכיתה וכמובן הולך שמח ללימודים. בננו זוכר את שלום מצויין ומזכיר אותו לא מעט.
ב"ה הבן שמח מאוד, לומד יפה ומוציא את יכולותיו וכישוריו הלימודיים ובכלל לפועל. הבן נירשם לספריה וללא הפסק קורא ספרים עלוני ילדים וכו. תודה רבה לשלום אנו באמת מרגישים ומודים שזכינו לשליח מיוחד מאת ריבונו של עולם. ואני ממליצה לכל אחד שיש לו ילד/ה שלא רכשו היטב את הקריאה לפנות לשלום.
בברכה משפחת שוקרון ישוב נריה
אמא של פ.
13 מפגשים אצל שלום, הספיקו לביתי לעבור תהליך משמעותי הן מבחינת הדימוי העצמי והן מבחינת ההתקדמות בחשבון, קריאה ובכתיבה.
כבר בתחילת הדרך הבנו שבתי, תלמידת כתה ה’, שנחשבה תמיד לילדה בעלת קצב איטי, הינה בעלת תפיסה מהירה ומיישמת אחרי מספר מועט של תרגולים את הנלמד, מתוך מוטיבציה ורצון להתקדם.
לנגד עינינו ממש, מילדה שלא ידעה חיבור וחיסור בגבולות ה- 100 ולא את לוח הכפל, ולא הצליחה להתמודד בצורה טובה עם המטלות הנדרשות בכיתה וחיי היומיום. כעת היא לא חוששת להתמודד עם תרגילים שעד כה הייתה בטוחה שלא תצליח לפתור.
בקריאה, הקושי העיקרי היה בשטף ובדימוי העצמי שהיא לא יודעת לקרוא. כיום היא לוקחת מספר ספרים להנאתה וקוראת בזמנה החופשי (מי היה מאמין) ומחשיבה את עצמה כילדה קוראת.
בכתיבה, הספיק שיעור אחד כדי לשפר את הקצב והאוטומציה בכתיבה, מה שמאפשר לה להתבטא בכתב ביתר חופשיות.
אני, האם, מורה להוראה מתקנת, נפעמתי מדרכו היצירתית של שלום בכל שיעור מחדש. שיטותיו מקדמות יותר מכל שיטה שהכרתי ולימדתי עד כה. שלום, מקפיד, לא מעגל פינות ולא מוותר גם כשקשה. מאלץ את הילד להתמודד, כי הוא יודע שהתוצאה לא תאחר לבוא.
אני משתפת את הקוראים, ע"מ שתדעו שיש תקווה, יש מה לעשות גם אם נדמה לכם שעברתם הכל ואינכם מאמינים שניתן לשנות. לכל מי שמוכן לעבוד, לתרגל ולקחת אחריות על הלמידה של ילדו, אני ממליצה בחום לפגוש את שלום ובטוחה שלא תצטערו.
רוני שיאון
20.10.2010
ניסים ונפלאות
ברצוני להודות לשלום על הדרך הארוכה שעברנו בזמן קצר יחסית.
בני בכיתה ג', למד אצל שלום קריאה וחשבון. אין מה להשוות בין מצב הקריאה לפני שהגענו לשלום לשליטה שיש היום.
בעבר הילד קרא בעיקר "ספרי" קומיקס קצרים ועיין בספרי תמונות, היום הוא קורא ספרים בני 100 עד 200 עמודים
של טקסט צפוף ואף קורא ללא ניקוד, קריאה מדוייקת ומהירה.
פשוט תענוג !!!
בחשבון אותו סיפור, פתרון תרגילים ובעיות בקלות ובמהירות, האיטיות הפכה לזכרון מהעבר.
בתחום הכתיבה עדיין אנחנו לומדים ושלום לא מוותר, מוצא עוד ועוד דרכים להגיע אל הילד ולתת לו את הכלים
לכתיבה נכונה.
אין ספק שהתואר "הקוסם" מתאים לשלום, אך מדובר במלאכת מחשבת שאין לה שיעור. כמו רבי פרדה, המוזכר בתלמוד הבבלי
(עירובין,נד,עב) שהיה מלמד את תלמידו 400 פעם כל דבר, עד שהיה התלמיד מבין.
תודה,תודה,תודה.
איילת ה.
בתי הגיעה אל שלום לאחר שנים של התמודדות לא פשוטה,עם טקסטים כתובים.
קריאתה הייתה רופפת, ללא יכולת פיענוח והבנת הכתוב.
באנגלית היא לא הצליחה להפנים את אותיות ה ABC וכפועל יוצא,התקשתה מאוד במקצוע זה.
בעקבות המלצה הגענו אל שלום. לאחר 8 מפגשים והתמדה בתרגולים בבית , חל מהפך.
ראשית הביטחון העצמי שלה השתפר לאין ערוך.היא הבינה וראתה שהיא יכולה ומסוגלת. הכבוד, ההקשבה והנועם שגילה שלום כלפיה היו מעוררי הערכה.
התחושה היא כאילו סכר נפתח וכל הידע שהיה בפנים פשוט פרץ החוצה.
את הטיפול סיימנו לפני זמן מועט וכבר רואים את התוצאות. מ. קוראת שוטף, קריאה מפענחת. גם באנגלית היא קוראת היטב. ציוניה השתפרו מאוד והיא חווה לראשונה בחייה, הצלחות בתחום הלימודי.
העבודה בבית היא רבה , אך שווה כל רגע. תודתנו והערכתנו הרבה לשלום, על פריצת הסכר ,הסבלנות הרבה והחזרת האמון של בתנו ביכולות שלה
בת-חן בן עמי
על שלום בן דור שמעתי לראשונה בשנת הלימודים 2007 מחברה שמלמדת בבית ספר יסודי בשוהם. היא סיפרה לי על "קוסם", מורה להוראה מתקנת שעושה ניסים ונפלאות עם ילדים לקויי למידה והצליח לעשות מהפך עם אחד מתלמידיה, לקוי למידה שנראה היה שכלום כבר לא יעזור לו.
בהתחלה נרתעתי, המילה "קוסם" לא התחברה לי עם עבודה בהוראה מתקנת, כאם לילדה בכתה ו’ הסובלת ממגוון רחב של לקויי למידה, כמעט בכל התחומים: קריאה, כתיבה, חשבון, אנגלית ובעיות קשב וריכוז, אני יודעת שאצל לקויי למידה אין הוקוס פוקוס, יש עבודה קשה, אפילו סיזיפית כדי להגיע להישגים.
במהלך השנים הגענו להישגים, הילדה התקדמה כל הזמן וזה מה שחיזק בה את המוטיבציה להמשיך ולהתאמץ אך בנושא אחד כשלו המאמצים שלנו לחלוטין: הילדה לא הצליחה להבין את פעולות החשבון ובתחילת כיתה ו’ היא עדיין לא הצליחה לעבור את העשרת הראשונה.
הכישלון הזה היה מלווה ב"ירידות" מצד חבריה לכיתה שכינו אתה בשמות כמו: מטומטמת, מפגרת ועוד והכל ביחד יצר אצלה תחושה שהיא באמת מטומטמת, למרות שמדובר בילדה אינטליגנטית מאוד.
היינו חסרי אונים, חיפשנו את הדרך לפרוץ את המחסום אך כל מה שניסינו לא הצליח. אז סיפרה לי חברה אחרת שהיא הגיעה לשלום בן דור עם בנה הסובל מדיסלקציה בסוף כיתה ד’ כשהוא לא מצליח לקרוא ולכתוב ושתוך חודשיים אצלו הוא למד קרוא וכתוב, מה שהרבה מורים אחרים להוראה מתקנת לא הצליחו לעשות. כאן החלטתי שאני חייבת לנסות. הגענו לשלום ויחד איתו החלטנו לעבוד לא רק על החשבון אלא בכל התחומים: קודם כל על שיפור הקריאה והכתיבה וגם על אנגלית, (תחום בו הילדה לא הצליחה אפילו בקריאה וכתיבת ה- ABC).
תוך זמן קצר הילדה עברה מהפך. ההתקדמות היתה מהירה מאוד ואת מחסום העשרת הראשונה הצליח שלום לשבור כבר בשיעור הראשון. עד מהרה הילדה השתלטה על החיבור והחיסור, למדה גם כפל וחילוק והביטחון העצמי שלה גבר באופן משמעותי. גם כתב היד שלה השתנה במהירות וממצב של כתיבה עם הרבה שגיאות כתיב הצלחנו תוך כשלושה שיעורים להגיע לכתיבה ללא שגיאות. אותה התקדמות היתה גם באנגלית. תוך זמן קצר הגענו לקריאה וכתיבה ברמה טובה ומכאן רק השמיים הם הגבול.
שיטת ההוראה של שלום לא דומה כלל לשיטות המוכרות בהוראה מתקנת, מדובר בשיטה אותה הוא פיתח הדורשת התגייסות של ההורים, מה שאומר שההורה משתתף בשיעורים ובמהלך השבוע מתרגל בבית מדי יום את התרגילים. נראה כי המומחיות הגדולה של שלום היא בהבנת המחסומים במוחו של הילד וניתוצם. הוא מבין בדיוק מאיפה נובעות המגבלות ומצליח פשוט להפוך את המצב כשהוא בונה תרגילים המתאימים לקשיים הספציפיים של הילד, גם במקרים בהם נראה היה כי אי אפשר לשנות כלום.
לסיכום, שלום אכן קוסם שעושה ניסים ונפלאות אך לא בשיטת זבנג וגמרנו, הידע וההבנה שלו במתרחש במוחו של הילד מספקים לנו את הכלים לשנות את המצב, בתנאי שנעבוד קשה ונתרגל יום יום. בזכות שלום יש לנו ילדה אחרת, עם הרבה יותר בטחון עצמי, ילדה שמבינה שאם היא תרצה היא תוכל לעשות הכל וזאת בזכותו של שלום! הלוואי שלכל הילדים לקויי הלמידה תהייה נגישות לשיטתו של שלום בן דור.
בת-חן בן עמי
דר תמר ספיר
לעיתים נדירות פוגשים אדם שמסוגל לגייס כשרון יצירתיות סבלנות וניסיון מקצועי כה רב, על מנת לפרום בהתמדה, קשר אחר קשר, את הפלונטר הזה שנקרא לקות למידה. לקות שפגעה קשות ביכולת הקריאה והכתיבה של בני.
הגענו לשלום אחרי ששני מורים להוראה מתקנת שפגשנו, בחרו לעמת ילד נבון עם ידע כללי נרחב ושפה מדוברת עשירה עם "דנה נמה". התסכול לא אחר לבוא והתבטא בסירוב מוחלט לשיתוף פעולה.
שלום לעומתם פנה אל בננו בגובה העיניים, ובדרך שונה מאוד. בכל שיעור חשנו שנחשף עוד רובד, עוד קושי, והוא מטופל באופן נקודתי ונכון. ואחריו, כמו שכבות בחפירה ארכיאולוגית נחשפו ובודדו קשיים נוספים שגם הם זכו ל"סיכול ממוקד.
לא אחת תרגיל מסוים נבנה במיוחד בכדי להתמודד עם קושי אישי שנחשף והוגדר .
התוצאות כמובן לא אחרו לבוא. השיפור בכישורי הקריאה והכתיבה שאותו הצבנו בפנינו כמטרה היה הדרגתי ויציב ובשלב מסוים החל להתבטא גם במחברות בית הספר. היום הילד קורא וכותב ומביא לידי ביטוי את יכולותיו הגבוהות. באופן מפתיע הבחנו גם שיפור בכישורים היקפיים שהצריכו קואורדינציה ושליטה מוטורית.
לכל ההורים לילדים עם לקויות למידה שחשים שיש מקום להתערבות מקצועית או שנואשו מגישות דוגמטיות ולא יעילות של אנשי מקצוע אחרים, אני ממליצה
בחום לפנות לשלום בן-דור
ד"ר תמר ספיר
אביעד חברוני
בתנו בכיתה ג’. מאז כיתה א’ היא מתמודדת עם פערים מול בני גילה בקריאה וכתיבה.
קשייה התבטאו בשטף קריאה, בלבול אותיות, סרבול בפיענוח הקריאה והשקעת מאמץ עילאי כדי לקרוא משפט פשוט. לאחר שלושה משפטים ניכרה העייפות וחוסר הרכוז שנבע מכך.
על כתיבה לא דיברנו כמעט. כל משפט הסתיים במירב טעויות הכתיב האפשריות, ונראה כאילו אין היא מבחינה כלל כי יש כמה אפשרויות לכתיבת כל מילה וכי עליה לבחור את הכתיב הנכון…
מתסכלת מכל היתה הידיעה כי היא מוכשרת וחכמה, אך יש פער גדול בין יכולת ההתבטאות שלה בע"פ ליכולת ההתבטאות בכתב. הדבר הקשה מאוד בלימודים והרגשנו כי נפער פער בינה לבין ילדי הכיתה. הביטחון העצמי שלה נפגע, והיא לא היתה מוכנה להחזיק ספר…
הגענו אל שלום אחרי נסיון קודם בהוראה מתקנת שלא נשא פרי. ההמלצות היו חמות אך לא ידענו למה לצפות.
כבר במפגשים הראשונים הרגשנו כי משהו שונה בגישתו של שלום.
לשלום סבלנות אין קץ. הוא ניסה פעם אחר פעם שיטות שונות ומגוונות על מנת למצוא את שורש הקושי שלה, עד שראינו ניצני שיפור.
זו היתה תקופה לא קלה לכולנו. הנסיעה מירושלים למודיעין כל שבוע בשעות הערב החזירה אותנו סחוטים. כל ערב עבדנו על תרגילי חזרה משלום עד לשיעור הבא.
לאחר 8 שיעורים ביתנו החלה לקרוא לבד לפני השינה. לא אומר כי הייתה זו קריאה שוטפת אך היה זה בגדר הפתעה עבורנו.
המשכנו עם שלום עד השיעור השנים עשר. קיבלנו שיעורי בית לחזרה והמשכנו לראות שיפור בקריאה ובביטחון העצמי שלה.
מילדה שלא מוכנה לקרוא שני משפטים יש לנו היום ילדה שאוהבת להיכנס עם ספר למיטה. העבודה עוד רבה, אך קיבלנו ילדה חדשה, עם גישה חיובית ויכולת להאמין בעצמה.
תודה שלום שפתחת לנו את הדלת לדרך חדשה.
אביעד חברוני
חיים אשכנזי
ביתי בכיתה ג’. היא התקשתה בחשבון ובעיקר בכתיבה (סירבול, לא קריא, לא שוטף, שגיאות כתיב). היא למדה אצל שלום במשך 11 שיעורים ותירגלה בבית בין השיעורים. שלום הוביל לפריצת דרך בכל התחומים הנ"ל תוך זמן מועט, בשיטות פשוטות להפליא.
בחשבון ביתי התגברה במהירות על המחסומים שכנראה עמדו בדרכה, והספיקה ללמוד חומר לימוד הרבה מעבר לנדרש.
הכתיבה שלה הרבה יותר שוטפת, והיא מביאה הביתה הרבה פחות שיעורי בית, כי היא מספיקה להשלים אותם בכיתה.
חיים אשכנזי, ירוחם .
(כן,כן, נסענו כמעט שעתיים לכל כיוון, וזה היה שווה).
מירב הרפז
עם אילון בני (כיום בן 10) הגענו לשלום בן דור לקראת סוף כתה ד’ לאחר שבתחילת כתה ב’ אובחן קושי בלימוד הקריאה והכתיבה ובמשך כשנתיים למד עם מורה פרטית בהוראה מתקנת מבלי שבעיותיו נפתרו.
כשחשה המורה שהגיע למבוי סתום ספרה לי על מורה עליו שמעה,שמלמד בשיטה יחודית .
כמעט ביאוש הגענו לשלום בן דור שלאחר איבחון קצר גילה כי אילון נמצא בשלבים הראשונים ביותר של רכישת הקריאה, ואילון החל לרכוש את הקריאה והכתיבה מן היסוד.
שלום הצליח להעביר לאילון מסר כי עם השקעה יוכל להתקדם ולהצליח במקום שעד היום למרות המאמץ לא התקדם.
ההשקעה הייתה רבה, אך משתלמת וכיום אילון קורא וכותב מתקדם בלימודיו ומגיע להשגים.
מירב הרפז
נינה ליזרוביץ
אנו מודים לשלום על השינוי הרב שחל בדור. ואולי בכל זאת יש עושי ניסים בעולם.
דור בני הצליח לשרוד את כיתות א-ג בעזרת כישורים כאלה ואחרים אשר עזרו לו להסתיר את העובדה שהוא לא מבין את החומר הנלמד בכיתה.
דור כתב עם שגיאות כתיב. הוא לא הצליח לקרוא בצורה שוטפת והקריאה עייפה אותו מהר מאוד. גם בחשבון היה קושי בסיסי ובאנגלית גילינו קושי בלמידת ABC.
בכיתה ד’ הבעיה הוחמרה והגענו למצב שבו דור לא אהב ללכת לבית הספר והביטחון האישי ירד.
לאחר שהלכנו לכל המבדקים הקונבנציוליים הייאוש רק גבר מכיוון שכול המבדקים הראו שיש לנו ילד מאוד מוכשר יצירתי ואינטליגנט.
ניסינו את כל ההמלצות: הוראה מתקנת, פסיכולוגית וכו’. לקראת סוף כיתה ד’ הבנו שאנו חייבים לעשות משהו לפני שדור ייפלט מהמערכת. חשוב לציין שלבית הספר איין את הכלים הידע והיכולת להתמודד עם בעיות.
בדרך נס שמענו על שלום והדרך המיוחדת שלו ללמידה. הלכנו די סקפטים מכיוון שאני לא מאמינה בעושי ניסים. עברנו תהליך של 14 מפגשים ועבודה של שעה כל יום בבית לפי הנחיית שלום.
לאחר 14 מפגשים שלום פנה אלינו ואמר כי אין לו מה לתרום יותר לדור ודור מוכן להתמודדות עם החומר הנלמד בבית הספר. אני הייתי מופתעת מההתקדמות הרבה הן בקריאה ובכתיבה והן באנגלית וחשבון.
היום דור בכיתה ו’ מכין שיעורים לבד ואפילו נהנה. הציונים שלו במבדקי קריאה, אנגלית וחשבון גבוהים מאוד. אנו מרגישים שהבסיס של דור בכל אחד מהתחומים הנלמדים חזק ויציב מאוד.
אנו מודים לשלום על השינוי הרב שחל בדור. ואולי בכל זאת יש עושי ניסים בעולם. אל תגיעו לייאוש ורק אז תפנו לשלום.
אין לנו דרך אחרת להודות לשלום רק להגיד
תודה
נינה ליזרוביץ
תפוחה יעקובי
במרץ שנה שעברה קראתי באתר זה על שלום בן דור, שעושה קסמים ב-12 פגישות.
למודת ניסיון, בפקפוק רב ומתוך יאוש יצרתי קשר איתו וקבעתי פגישה ראשונה.
בני החל השנה את לימודיו בכיתה ו’. עד אמצע כיתה ה’ בני לא הצליח לקרוא יותר משני משפטים בצורה רציפה, כתב ידו היה בלתי קריא ומשנה את גודלו מאות לאות ובנוסף על כך שגיאות כתיב שמנעו לגמרי זיהוי של המילים. בני לא הצליח להבין ולפתור את 4 פעולות החשבון. באנגלית פטרתי אותו מהשיעורים כדי לא להגדיל את התסכול שהיה גדול ללא נשוא.
בשנים הראשונות בבית הספר המורים אמרו שהילד מאוד נחמד ועם הזמן הוא יתגבר. בכיתה ג’ הוא למד להתגבר בעזרת האינטיליגנציה שלו וידע העולם הנרחב שהיה לו. בכיתה ד’ רמת התסכול היתה כל כך גבוהה שהוא החל להפריע בשיעורים וברח משיעורים.
במשך השנים נערכו לו אבחונים, קיבל טיפול בריפוי בעיסוק, שיעורים פרטיים, שיעורים בניצן וכן הקלות בכיתה (היום קוראים לזה התאמות) כמו קריאה וכתיבה של מתווך.
גם טיפולים הומאופתיים וגם ריטלין לא עזרו ורמת התסכול עלתה מיום ליום גם אצלי. קשה היה להכין את שיעורי הבית, מחברת הקשר היתה מלאה בדיווחים על התנהגות לא נאותה. בכל יום שיחות טלפון עם המורים, מכתבים מהמנהלת ושיחות עם המחנכת.
מתוך היאוש הזה החלטתי לנסות כל גלגל הצלה שמישהו מציע.
כבר בפגישה הראשונה עם שלום בן דור הרגשתי שעלינו על דרך המלך, שמצאתי את הפתרון!
עדיין לא ידעתי איך וכמה זמן, אבל ידעתי שאני מוכנה להקדיש יום אחד בשבוע לנסיעה של שעתיים לכל כיוון כדי להגיע אליו הביתה לקבל את ההדרכה.
במרץ 2006 התקיימה הפגישה הראשונה ובאוגוסט 2006 התקיימה הפגישה האחרונה. 15 מפגשים בסך הכל.
בני עלה לכיתה ו’ לראשונה בחייו הוא:
קורא בלי ניקוד בעברית, כותב כתיבה תמה בעברית, מוכן ברמתו ללימודי החשבון בכיתה
וקורא וכותב באנגלית.
לא היה קל המסע הזה. לבד מהנסיעה הארוכה פעם בשבוע (תמיד הצטרפה לנסיעה זו בתי הקטנה, שמשפחת בן דור כולה שמרה עליה בזמן השיעור) הקדשנו יום יום במשך חודשים אלה (ועדיין אנחנו ממשיכים) לתרגול של קרוב לשעה ביום, על פי הנחיותיו של שלום בן דור. לילד עם לקויות למידה ומתוסכל, שעה ביום זה הרבה מאוד זמן. חלק מאותה שעה הוקדש לשכנע אותו להמשיך. עם הזמן הוא הרגיש בעצמו שהוא יכול לקרוא יותר משני משפטים, שהוא מבין מה שהוא קורה ושהוא יכול לכתוב סיפורים קצרים ומצחיקים.
שנת הלימודים החלה עם הרגשה שאפשר להיות חלק מהתלמידים הלומדים. בחודש הראשון ללימודים פתאום התברר שדווקא מעניין מה שלומדים, חזר הביטחון להרים אצבע ולהשתתף בשיעור. המורה לעברית מהשנה שעברה בחנה אותו בכתיבה ובקריאה בטקסטים שהיו מותאמים לכיתה ד’, לכיתה ה ולכיתה ו’ בניקוד ובלי ניקוד. היא מצאה כי בני קורא בהם ברמת הבנה מלאה. היא התרשמה מאוד מהביטחון העצמי שלו והיא חושבת שהוא מתאים לרמה של הכיתה.
נס קרה לנו ופגשנו בשלום בן דור ואני מודה לה’ על כך. פגשנו אדם יצירתי, רגיש, נעים הליכות, עם הרבה סבלנות לבני ולי ובעיקר מקצועי מאוד.
אני ממליצה מכל הלב להורים לילדים לקויי למידה לפנות אליו. שיטותיו אינן קונבנציונאליות, הוא מצליח לדעת היכן הקושי של כל ילד וילד ולמצוא לו פתרון, שיקדם אותו, יעלה את הביטחון והערך העצמי שלו וישחרר אותו מהקבים((התאמות) ומהסטיגמה של לקוי למידה.
תפוחה יעקובי
יסמין יעקוב
החוויה שלי כאמא עם שלום בן דור היתה של מפגש מקצועי ביותר עם כבוד עצום לילדים.
הבת שלי למדה אצל שלום בכיתה גימל, בגיל שבו חשבתי שקריאתה אמורה להיות שוטפת ומהנה. מאחר שמצאתי שלמרות מאמצים שלה לקרוא גם להנאתה הקריאה איטית והיא לא סיימה שום ספר שהתחילה. כאשר ביקשתי ממנה לקרוא בקול רם הבנתי שאין רציפות ויש קושי שקצת קשה היה להגדיר אותו (זו בודאי גם הסיבה ששום מורה עד לשלב זה לא חשבה שיש בעיה).
שלום איבחן את הבעיה והתחלנו בסדרת מפגשים בהם יסודות הקריאה עודכנו, הכתיבה שלה התייעלה הוא עבד עם בתי באמצעים מעניינים, התרגולים היו טובים לה ולי היתה הזדמנות לעקוב מקרוב אחר כל התהליך. ההתקדמות היתה מהירה וחיפשנו סיבות להמשיך כמה שיותר, אז למדנו גם קריאה באנגלית, שיפור בחשיבה חשבונאית ועוד מיומנויות חשובות ביותר.
נדרשת השקעה של עבודה בבית, אם אין מישהו שיכול להשקיע את הזמן הזה בבית המפגשים עם שלום לא ימוצו.
אין לי ספק שתרומתו של שלום ליכולת הקריאה,הכתיבה, ליכולת הארגון ולביטחון העצמי של בתי היא עצומה, היא לפני כיתה ה’ לאחר שכל כיתה ד’ היתה שנה של למידה עצמאית ומוצלחת ולא פחות חשוב- קריאה היא חלק בלתי נפרד מהחיים שלה. הפיתוי שלי להביא גם את בני שעומד לפני כיתה א, רק בשביל הלמידה המהנה והיעילה הוא גדול.
אני מאחלת לכם מפגש עם אדם שגדולתו באהבת אדם, ביצירתיות, בחכמה, ויכולת לכבד במובן העמוק ביותר של קשר עם ילד.
יסמין יעקוב
חגית הראל
מור ילדה מקסימה בת 7.5 בכיתה ב’. מור התחילה את כיתה א’ מלאה במוטיבציה וברצון להיות תלמידה טובה.
שלושה חודשים מתחילת השנה עברו וכבר ראיתי שמור לא ממש מצליחה להגשים את חלומה ולא מצליחה להשתלב בהשגיה של הכיתה. מור עדיין לא הצליחה לזהות את האותיות ורוב הזמן היתה מנחשת בזמן הקריאה. גםבכתיבה ובחשבון היו המון קשיים.
מור קיבלה שעות שילוב בבית הספר, שלא ממש עזרו או קידמו אותה. בשלב זה החלטתי לקחת את העיניינים לידיים ולשנות את המצב. שאלתי והתעניינתי על מורים פרטיים וקיבלתי את הטלפון של שלום.
הוא הגיע כמו מלאך מהשמיים. אין לי מילים לתאר מה הוא היה בשביל מור בתקופה שביקרנו אצלו. לאחר מפגש אחד, שלום כבר הבין מה מצבה של מור ומיד התחיל לעבוד איתה. בין מפגש למפגש היתה המון אבל המון עבודה בבית (שזה מאד חשוב להתקדמות). תוך תקופה קצרה מור החלה לקרוא, לכתוב ולהתקדם להפליא בחשבון.
שלום היה מוצא פתרונות לכל בעיה שהיתה למור ממש כמו לשלוף שפנים מהכובע.המורות בבית הספר לא הבינו מה פשר ההתקדמות של מור ורצו להפגש עם שלום. הפגישה נערכה בבית הספר והמורות מאד התרשמו ממנו, ואפילו ביקשו ממני את מס’ הטלפון שלו בכדי להפנות אליו ילדים נוספים.
מור היום ילדה מקסימה שמצליחה בכיתה בהתאם למצופה מגילה. עם הרבה יותר בטחון עצמי ומודעות ליכולות שלה. שלום לימד את מור הרבה שיטות שעוזרות לה גם היום, למרות שהמפגשים איתו הסתיימו.
לסיכום: אני מודה לך שלום על סלילת דרך חדשה לביתי, ועל שהפכת את חווית הלימוד להרבה יותר מהנה וכייפית.
ממליצה בחום לכל ההורים המתוסכלים.
חגית הראל.
דניאלה קסל כהן
לא סתם שלום מכונה "הקוסם!"
עידן שלנו הוא ילד מאד חכם ומוכשר, שבמשך השנתיים ראשונות שלו בביה "ס למד היטב את המערכת, וכיצד לשרוד אותה ויצר לעצמו דרכי קיצור מדהימות….
את הקשיים גילינו באמצע כיתה ג’ כש"עלו עליו…" ופתאום הבנו שאינו קורא וכותב בהתאם לבני גילו. עידן היה מתחיל מילה ומנחש את ההמשך…
עליו נכתב המשפט: "החיפזון מהשטן…"
הגענו לשלום אחרי יום הורים בו התנפצה לנו בפנים האשליה שהכל בסדר…
בזכות דרך הלימוד המדהימה של שלום שעלה על הבעייתיות תוך זמן קצר, שדרשה מעידן להתעכב על כל הברה ואות בדרך ייחודית המשלבת ג’יבריש ושפת סימנים,לאור ההצלחה המדהימה הזו עידן החזיר לעצמו את האמון בעצמו, ומצליח לממש את הפוטנציאל האדיר שגלום בו….
לאור ההצלחה המדהימה הזו עידן החזיר לעצמו את האמון בעצמו, ומצליח לממש את הפוטנציאל האדיר שגלום בו….
בעקבות ההצלחה בפרוייקט הקריאה והכתיבה החלטנו להמשיך גם לפרוייקט אנגלית. תוך 6 פגישות מילד שלא ידע את ה A B C מסיים עידן היום גם פרוייקט זה תוך שליטה מלאה בקריאה וכתיבה בסיסית באנגלית..
אנחנו אסירי תודה לשלום שהחזיר לנו את האמונה הבסיסית שאפשר ללמוד גם אחרת.
ועידני? חזר להיות בעל בטחון ואמונה בעצמו
ועל כך המון תודה לשלום ולשיטתו המדהימה.
דניאלה ועידן כהן
אילת כץ
אני רוצה לספר לכם על גל. גל הוא נכדי היחיד בן 6 . זה לא חדש לנו שגל מאובחן כילד עם בעית קשב וריכוז קשה, ובנוסף היפראקטיביות. עד כיתה א’ הוא לא קיבל טיפול תרופתי, הוא קיבל טיפולים אלטרנטיביים. ילד מקסים שלסביבה היו הרבה טענות אליו, כי הוא דרש המון תשומת לב, המון התייחסות, הסתובב בחוסר שקט ועצבן את כולם.
את שלום הכרתי ושמעתי על שיטתו, מאורנה אשתו. סיפרתי לו על גל והוא אמר לי להביא אליו את גל בתחילת כיתה א’.
בתחילת שנת הלימודים קרה משהו שלא היינו מוכנים אליו. גל לחלוטין לא הצליח להשתלב. הוא לא היה מסוגל לשבת, לא להקשיב ולא ללמוד. הוא שכב על השטיח בכיתה ועשה קולות של חתול. אנחנו נלחצנו, ובעיקר היינו חסרי אונים.
בשבועות הראשונים המסר מהמערכת היה ברור: גל צריך מסגרת מיוחדת, בית ספר רגיל לא מתאים לו, הוא יהיה לקוי למידה, הוא לא יצליח ללמוד לקרוא ולכתוב. הוא זקוק לחינוך מיוחד, למורה סייעת וכו…
החלטנו על התחלת טיפול תרופתי עם מערך תומך של טיפולים כמו: רכיבה וספורט טיפולי, ריפוי בעיסוק, ספורט באומנויות לחימה, ולימוד אצל שלום.
כאשר הבאתי את גל לשלום הייתי סקפטית באשר לאפשרות להקנות לו קריאה וכתיבה. גל כלל לא היה מוכן ללמידה רצינית וגם אצל שלום התחיל בלשכב על השטיח ולעשות קולות של חתול.
ואז, התרחש קסם שאיני יודעת להסבירו. במהלך 11 שיעורים גל השתלט על הקריאה והכתיבה בקלות, ואפילו בהנאה.
אנחנו מצויים היום חמישה חודשים מתחילת שנת הלימודים. גל הוא המצטיין של הכיתה! הילד הוא יהלום. הוא קורא מצוין לגילו, הדביק את הפער ועבר את כולם. הוא כותב מצוין, יש עדיין בעיות בגודל האותיות, במרווחים, אך הוא שולט. בחשבון הוא ממש גאון.
לא אכחיש זו עבודה קשה, סיזיפית לעבור על הטכניקה לפי ההוראות שקבלנו, בצורה מדויקת מידי יום. אך התוצאות מדברות בעד עצמן.
אני עצמי מגיעה מתחום ההוראה, וראיתי בהשתאות כיצד סטיגמה שהוצמדה לנכד שלי בשבועות הראשונים של כיתה א’ ויכלה להמשיך איתו לכול חייו משתנה למשהו חיובי, מצמיח, וזאת בזכות עבודה אחרת בשיטת לימוד מיומנויות יסוד של שלום המתאימה עצמה לקושי ולהבנת בעיות הילד הספציפי.
ברצוני להודות לך שלום מקרב לב. בלי שום ספק הנכד שלי ניצל מחוויות טראומתיות במערכת החינוך, מהצמדת תווית של ילד תת-משיג, עצלן. וכעת דרכו סלולה והוא רץ קדימה.
תודה לך על עזרתך ביצירת ההבדל בין שמיים לארץ. גל היה על הרצפה, ועכשיו הוא נוגע בשמיים.
אילת כ"ץ
סבתא של גל
סיגלית וזיו
כאשר ש’, בני הבכור סיים את כיתה א’ שוחחה איתנו ההורים המחנכת והסבירה
שהוא מתקשה מאוד בקריאה ובכתיבה. הומלץ על אבחון במסגרת ביה"ס. חששנו מהדבקת תווית לילד כ"בעייתי" או "חריג".
עם תחילת כיתה ב’ ולאחר שהוברר כי מדובר בליקוי למידה המחייב סיוע מקצועי פנינו לשלום בן דור. הגענו ביחד עם ש’ לביתו של שלום, שם התגלה לנו המורה שהצליח לעשות את הבלתי יאומן.
ש’ התקשה בקריאה עד כדי כך, שבתום כיתה א’, כל שהצליח היה לזהות את שמות האותיות ותו לא. כתיבת האותיות הייתה דומה לשרבוטים לא ברורים.
והנה, במהלך 15 מפגשים, בעבודה יסודית, מקצועית ומדהימה, בסבלנות אין קץ ועם המון רצון שחיזק אותנו כהורים, הצליח שלום לאבחן ולהדריך את ש’ בהתמודדות עם הקושי. ממצב ביש של קושי מוחלט בקריאה, זיהוי חלקי של אותיות וכתב "חרטומים" הביא שלום את ש’, תוך חיזוק בטחונו העצמי (שלו ושלנו!) למצב בו הוא קורא! בתהליך יסודי שכלל זיהוי הבעיות תוך שימוש בטכניקות יוצאות דופן בפשטותן מחד אך כאלה שביעילות הביאו את ש’ למצב מדהים !
היום ש’ מלא במוטיבציה – מדי יום אנו יושבים עמו וקוראים (!!!) כמה עמודים בספר קריאה, ש’ גם כותב, מגלה סקרנות לקרוא וכמי שגילה את חדוות הקריאה הצליח להדהים אותנו בהתקדמות המהירה. במשך 15 שעורים, מדי שבוע, במשך כשעה הצליח שלום להקנות ל ש’ את המיומנות לקרוא ולכתוב. אני נשמע מתלהב אולי, אבל המתנה היפה ביותר ששלום יכל להעניק לנו, ההורים, במלאת לש’ 8 שנים היא ילד עצמאי שאינו מפחד מקריאה וכתיבה, כמה שזה נשמע פשוט, היה זה סבל עבורנו ההורים לראות כיצד ש’ מפחד וחושש מקריאה וכתיבה.
שלום ’קנה’ אותנו ביכולת שלו לעמוד על הקושי במדוייק, לאתר ולפתח את הטכניקה שהביאה לשיפור המדהים – מחוסר אונים מוחלט של ש’ ]ושלנו] עד לעצמאות מוחלטת, ומוטיבציה לקרוא ולכתוב. בין מפגש אחד למשנהו הוטלו עלינו שעורי בית, קריאה כתיבה ואימונים שהביאו לשיפור לא יאמן.
שלום, אני רוצה להודות על ההזדמנות שנפלה בחלקנו להכירך ועל המוטיבציה הרבה שהייתה לך לקדם את ש’, לא אחת התחזקנו רק מאמונתך ביכולתו של ש’. תודה.
סיגלית וזיו
אורית וגיל
בתנו מאיה בת ה-7, ילדה מקסימה חכמה ומלאת חיים, עלתה לכיתה ב’ ובבת אחת חרב עליה עולמה. התקשתה בקריאה, בהבנת הנלמד בכיתה, הספרות והאותיות התבלבלו לה, המחברות היו מקושקשות ולא ברורות. הדבר נתפש טראומתי בעיניה ואף הביעה חשש שיאלצו להעביר אותה לכיתה טיפולית.
למעשה, רק אז הבנו שאת כיתה א’ צלחה בהצלחה רבה רק בזכות האינטלגנציה בה בורכה, אך אף פעם באמת לא יצקו בה את יסודות הקריאה והחשבון.
חשדנו שמאיה סובלת מסוג של ליקוי למידה ומכיוון שהמצב החמיר והביטחון העצמי שלה הלך ונעלם, בחרנו לפנות ולקבל עזרה מקצועית וכך הגענו לשלום (אגב דרך האינטרנט והמלצות הורים שקראנו באתר זה).
במשך חודשיים, שמונה או תשעה מפגשים, והמון עבודה בבית על פי הנחיותיו של שלום, מאיה עלתה על דרך המלך וקיבלה את אותם יסודות אותם לא קיבלה במסגרת בית הספר.
מאיה שיפרה לאין ערוך את יכולת הקריאה שלה וקוראת כיום באופן שוטף ובביטחון, שיפרה את כתב החרטומים שלה לכתב קריא, מסודר ונקי, ומצליחה לבצע את פעולות החשבון הבסיסיות (חיבור, חיסור וכפל) בצורה מרשימה למדי.
מאיה עבדה מאוד קשה הן אצל שלום במהלך הפגישות, וכמעט מדי יום בבית (חיוני וחשוב ביותר). לשלום סבלנות מעוררת קינאה, פתרונות יצירתיים לכל קושי שהוצג בפניו, ובעיקר זכה לאמונה של מאיה (וההורים) מהרגע הראשון. הפרידה היתה קשה עליה, מאיה רצתה להמשיך להגיע לכפר טרומן כי הרגישה את השינוי, התרומה והביטחון שהמפגשים עם שלום העניקו לה.
נסיבות משפחתיות הביאו לכך, שאת כל המפגשים של מאיה עם שלום והעבודה בבית ליווה גיל (אבא). אנו עדים לתוצאות משביעות הרצון שלנו כהורים ויכולים רק לציין ששלום מעריך כי נוכחות האב ברוב המקרים יותר אפקטיבית.
לסיכום, אנו ממליצים בחום לבקש את עזרתו של שלום בעת הצורך. התוצאות מהירות, מרשימות וחוסכות הרבה קשיים וייסורים.
אורית וגיל
ברכה
בואו אספר לכם על בני שהוא כיום בן 11 .
מגיל 3 שנים אובחן כסובל מPDD . . עד גיל 9 הוא לא ידע קרוא וכתוב. רק קמץ פתח.
התייאשתי מהמורים להוראה מתקנת והיו לו הרבה האמינו לי.
יום אחד בשוטטי באתרי האינטרנט ללקויות למידה נתקלתי בשיטת בן דור.
מאותו יום עולמנו השתנה . אמנם העבודה הייתה קשה גם בבית וגם בשיעור עם שלום, אבל זה השתלם .
כיום, בני , קורא וכותב פתוח יותר מלא בטחון עצמי רגוע יותר כי הוא מבין את העולם והעולם מבין אותו. בכיתה הוא גאה לקרוא ולהקריא עבודות.
המורות לא הצליחו להגיע אליו ,אולם שלום כן הצליח.
ממליצה בחום על שיטת בן דור לאוכלוסיית ילדי PDD בפרט ולשאר הילדים בכלל.
ברכה
פניני גלבוע יובל ומרים
אנחנו מודעים לכך שזה עשוי להשמע מדע בדיוני אולם אלו העובדות:
הגענו לשלום עם שתי בנות המון תקווה ומעט אמונה. בנותנו, האחת בת 17 והשניה בת 12 הן הגיעו עם ידע השואף לאפס במתמטיקה וחרדות וטינה למקצוע ולמורים שלו. לא היתה להן אפילו יכולת חיבור תואמת לגילן באחדות. וכאן התחיל השינוי הגדול. עברו כעשרה שעורים שבהם השכיל שלום ללמד אותן יחדיו וכל אחת לחוד לפי יכולותיה ונטיותיה. האימה והאיבון שאפיינו אותן נעלמו כלא היו והמילה המפחידה מתמטיקה כבר לא היתה איומה. אחרי עשרה שעורים שלום אמר לנו שהוא סיים והן צריכות להמשיך קדימה. בליווי מורה נפלא נוסף הגדולה נגשה למבחן הבגרות במתמטיקה עם ציון מגן של 100 עגול! וזה לא סתם סיפור. והקטנה בסוף כיתה ו שוחה בחומר של אמצע כיתה ז. אין לנו מספיק מילים להודות לשלום ותקצר היריעה. קוראים נכבדים הילדים שלכם שנכשלים אינם מוגבלים אלא בתי הספר לא משכילים ללמד אותם את היסודות הכל כך חשובים מבלי ליצור רתיעה אנחנו ממליצים בחום רב למענם ולמענכם
פניני גלבוע יובל ומרים
סיגל
כשבני היה בן שלוש וחצי הבחנו שההתפתחות השפתית אינה כשל בני גילו. עשינו בדיקות שונות ושללנו בעיות שמיעה ואחרות. במשך שנתיים בני עבד עם קלינאית תקשורת בשל הקשיים שהוגדרו כשפתיים וקושי שליפה מהזכרון, אך הקושי המשמעותי התבטא בכתה א’ – בני לא הצליח לרכוש את הקריאהואת הכתיבה.
חברה, שלבנה היתה בעיה מעט שונה משל בני, סיפרה לי על שלום ושיטות הלמידה המיוחדות שלו אך אני הייתי סקפטית. הרי בני היה אצל קלינאית תקשורת , מורה להוראה מתקנת, נוירולוג (שלא יכל/ידע לתת פתרון) וכמובן המאמצים המרובים שלי לנסות את כוחי וכשרונותי.
לבסוף בחופש הגדול שבין כתה א’ ל- ב’ , יצרנו קשר עם שלום ובמשך 15 מפגשים שלום חולל את הנס – והפך את בני לתלמיד מן המנין. הילד קורא וכותב. כמו שצריך.
כיום בני לומד כבר חודשיים בכתה ב’ והפחדים שלי אט אט נמוגים. החשש הכבד שלי היה שבני עדיין לא ימצא את עצמו בכתה (כמו בכתה א’) בשל חוסר יכולתו לקרוא וכמובן בשל השעמום ימצא את עצמו חריג ומפריע לסובבים אותו.
אציין שהומואפט, אחד המומחים באבחון בגלגל העין, אבחן שיש לבני בעיה חריגה ועפ"י דבריו פסיכולוגים ואבחונים למיניהם לא יעלו על הבעיה. אכן כך היה, ושני אנשי מקצוע לא ידעו להגדיר את הבעיה. לאחר אבחון פסיכולוגי הסתבר שלבני יכולות גבוהות בתחומים שונים – אך לא היה מושג למה אינו מסוגל לרכוש את הקריאה בגיל 7 – ושלום בדרכו המיוחדת, אמר שעם מוטיבציה של כל הגורמים הכל אפשרי – ואכן כך היה.
אוסיף, שבני הלך בשמחה לשיעורים להבדיל מאחרים שהייתי צריכה לנהל משא ומתן עד שהסכים להגיע למפגשים.
פרט לכך אוסיף את מימד האחריות האישית ששלום נוטל על עצמו ואציין שמיוזמתו ביקש לפגוש את הצוות המטפל בביה"ס על מנת לייעל ולהתייעל, פרט שמאוד ריגש אותי , וזאת ללא תמורה.
היום אני כותבת את המכתב נינוחה ומרוצה, אך מי יודע, אילו לא הייתי מגיעה לאדם הנכון בזמן הנכון , אילו תסכולים בני ואני היינו עוד עוברים.
הקב"ה בירך את שלום בכישרון מיוחד ללמד ילדים מיוחדים בעלי צרכים מיוחדים – ואני ממליצה בחום.
תודה רבה ויישר כח
סיגל
ג.ח. אמא של ד.
היתחלתי את המיכתב הזה מיספר פעמים , כל פעם מחדש דמעות הציפו אותי ולא יכולתי להמשיך.
אני אמא של ד. בן 7.5 . ד. , ילד ניפלא פיקח חכם שמח תיקשורתי משחק שחמט לומד לנגן בפסנתר , משחק כדורגל כדורסל ג’ודו אופניים גלגיליות , שוחה צולל והכל בהצלחה רבה . נחשב מוביל בחבורה . הילד הזה , שניראה היה שהכל ילך איתו טוב לא הצליח לקרוא !!!
לא יכולה להעביר באמת את מה שהירגשתי . תיסכול ,חוסר אונים, החיים שלי ממש הפכו להיות אחרים . ניסיתי אני ללמד אותו כמו שלימדו אותי. לא האמנתי שאני , שהמילה הכתובה היא המהות שלי , שספר הוא באמת החבר הכי טוב שלי , דווקא לי יהיה ילד עם בעיות קריאה.
המורה ביטלה את הטענות שלי ואמרה :הכל מסתדר בסוף… ואני ,הרגשתי שאני ממש הורסת את הקשר עם הילד שלי ממש מאבדת אותו … צרחתי, בכיתי , לא הבנתי איך יתכן שילד חכם ,שהיסברתי לו והוא חזר אחרי נכון שוב ושוב לא יודע ליקרוא ..שנינו צרחנו בכינו וזה היה כל כך קשה ומתסכל והיכניס לנו הביתה אנרגיות קשות ואז……..כמו באגדות, היכרנו ממש במיקרה את שלום .
זה נישמע מליצי אבל הוא היה המלאך שלנו! שלום היציל אותנו מכל מיני אבחנות מיותרות, ממרירות , מלהגיע לגורמים לא נכונים (אולי עם רצון טוב לעזור אבל לא עם אבחנה נכונה). שלום קלט תוך שיעור אחד, מהי הדרך שכדאי ללמד את ד. מהי השיטה שהכי מתאימה לילד הספציפי הזה . וצעד צעד אבל בטוח, עבר איתו את המיכשול הגדול. יש לו שיטות מצויינות שמתאימות לכל אחד. ראיתי אצלו ילדים שמחים …
לא היה קל .ד. שנא את זה . אבל שלום , עם חושיו הטובים בסבלנות אין קץ שבו ,באהבה שלו לילדים בכבוד הרב שהוא רוחש לילדים , הושיט לו יד , ויחד עשה איתו את הדרך הקשה הבונה הטובה והנכונה.
זה לקח בסך הכל שנים עשר שיעורים. בחופש הגדול שבין כיתה אלף לכיתה בית. וראיתי איך ד. מישתנה. העיניים שלו נצצו שוב. אני חייבת לציין שדרך הלימוד הזו שינתה אצל ד. דרכי לימוד גם במקומות אחרים . תוך כדי לימוד הקריאה, ד. למד שחיה וממש ראיתי איך הדברים ששלום הנחיל לו בשיעור קריאה הינחו אותו בשיעורי שחיה ועשו את השחיה לאיכותית וטובה יותר .
הגישה של ד. אחרת עכשיו . הוא ניגש כמעט לכל חומר בצורה אחרת , יותר בשימת לב עם יותר רצון לטפל נכון בחומר. כל חומר. וכן הוא משוחרר עוד יותר. הביטחון שלו גואה שוב .
אני חייבת לציין שד. ילד שמח ועם ביטחון. ילד שגדל עם הרבה שימחה ואהבה. ואני רואה איך הילד שלי הישתנה לטובה . הוא יודע שהוא יודע וזה מוסיף לו . הוא מרגיש חכם הוא יודע שהוא מסוגל היום הוא מבין שהשמיים הם הגבול ושאם הוא רוצה משהו הוא יצליח …
אני רוצה לבקש מכל ההורים שיש להם איזושהיא בעיה עם הילד – שווה ללכת לשלום .מגיע לכל ילד להכיר את האדם המדהים הזה.
לפחות תנסו . תיבדקו קודם אצלו. הוא אמין ישר ומהתחלה יסביר לכם אם הוא אכן יכול לטפל בכם או שזו בעיה שפיתרונה במקום אחר.
אני משוכנעת שאילולא פגשתי בו הייתי במסלול של הפרעות קשב וריכוז רטלינים ומי יודע עוד מה. חלילה אני לא נגד כשצריך אך אני משוכנעת היום יותר מאי פעם שיש הרבה ילדים שיכלו לטפל בבעיה שלהם אחרת. אל תוותרו ! קודם תנסו אולי המיכתב הזה יעזור לעוד ילד לעוד אמא שלום אדם מדהים ושווה להכיר אותו .
שלום תודה גדולה
ג.ח. אמא של ד.
נרקיס חימוביץ
הגעתי לשלום עם בני בן ה-8 , בשליש האחרון של כתה ב’ . הבאתי ילד שלא הצליח לרכוש את תהליך הקריאה , לאחר שעבר דרך כל שיטות הקריאה מליטף, יש לי סוד ושיטות נוספות.
הילד הרגיש מתוסכל, מאוכזב מעצמו, חרד ועם בטחון עצמי ירוד.בקושי מזהה אותיות.
המפגש עם שלום היה אחר מהרגע הראשון. לא עוד מורה פרטי , אלא אישיות אחרת, מחנך .דיבר בכבוד רב לילד , לימד בסבלנות רבה,זיהה את הקשיים , שהיו מרובים , והלך כל הזמן בין הטיפות, והכל בכדי להיות ליד הילד לא מולו.
בזכות אישיותו הנדירה לצד שיטת הלימוד המיוחדת אותה פיתח, החל הילד לקרוא ובכל שיעור הלך והשתפר, וטיפס כל פעם עוד מדרגה, ותמיד הכל עם פירגון רב והסבר של כל השלבים , ילדי הרגיש שהוא שותף לתהליך , לא כלי שעליו עורכים נסיונות.
אני מסתכלת היום , בתום המפגשים עם שלום,ואני עדין מתקשה להאמין שנעם קורא, קורא ומבין. מנסה ולא פוחד לקרוא תרגום בטלויזיה , כותרות בעיתונים, בוטח בעצמו גם אם יש טעויות , הוא מאמין שהוא יכול והוא מצליח .
קיבלתי ממש ילד אחר שהתחיל את השנה בבטחון בעצמו , ברצון להשקיע , משהו שנראה דמיוני רק לפני חצי שנה.
אני חייבת להוסיף מהרגשתי , שלא במקרה השיעור הראשון עם שלום, המפגש התרחש ביום הזכרון לשואה ולגבורה. יש פה משהו סימבולי מאוד, פגשנו את "יאנוש קורצ’ק", כן , ממש ככה , מחנך , דמות ערכית, אישיות נדירה. ודי לה למערכת החינוך בישראל, שתתברך במחנכים ומורים בדמותו, בכדי שאנו ילדים והורים נתגאה בה.
נרקיס חיימוביץ
לורנס מרגי
כמה שנים חפשנו פתרון לשיפור הקריאה של נועה. בכתה ב, היא עברה אבחון דידקטי. לא התגלתה אצלה בעיה. למרות זאת, היא מאוד התקשתה בקריאה ו"שנאה ספרים". נועה הגיעה לכיתה ה’. אז קיבלתי המלצה מאוד חמה על שלום והחלטנו לנסות. התהליך אצל שלום היה מרתק. הוא עלה מיד על ה"בעיה של נועה". הטיפול המשיך פחות מארבעה חודשים ונועה השתפרה בצורה מדהימה בקריאה ובכתיב.
נועה אומרת שהיא מאוד נהנתה לבוא לשלום למרות התרגילים "המשעממים". הוא הצליח להעביר אליה את האחריות על התקדמותה.
אנחנו אסירי תודה,
נועה, לורנס ואריה
אילנה עברי
הגעתי עם ביתי הדר לשלום לאחר שעברתי כמה מורים פרטיים שלא צלחו.
הדר התקשתה לקלוט את תהליכי החישוב החשבוני.
התרשמתי מכושר האבחנה המדויק לבעיותיה של ביתי מעבר לבעיית החשבון.
שלום, מעבר ללימוד המקצועי הצליח להסיר מביתי את אותו מחסום שמנע ממנה להתקדם בשיעורי הכיתה בביה"ס.
השיטה של שלום הינה שיטה פשוטה, קלה לביצוע ומאוד מהירה.
הדר היום היא אחת התלמידות המצטיינות בכיתה והחשוב מכל, הדר למדה להאמין בעצמה!
כל שנותר לי הוא להמליץ בחום על מקצועיותו הרבה של שלום ואישיותו אשר הצליחה להגיע לנקודה הקטנה בנפשה ובשכלה של ביתי (גם של אמה), ולהביאה להישגים גבוהים.
שלום, תודה.
אילנה והדר.
טלי נבו
ברצוני להמליץ ולהודות לאדם נפלא ומוכשר שקידם את בני בלימודיו באופן מדהים.
כשהגענו לשלום היינו חסרי אונים. בני, אביב אובחן כילד עם ליקויי למידה קשים.
דיסלקסיה- קשיים בקריאה,
דיסגרפיה- קשיים בכתיבה
ודיסקלקוליה- קשיים בחשבון.
כבר בפגישה הראשונה הוא הציג לנו, שהדברים הם לא כל כך קשים כפי שהובהר לנו ושניתן יהיה להכניסו למסלול הכיתה, וכך היה.
שלום הוא פשוט "מחולל ניסים", יש לו טכניקות לימודיות מדהימות, אם זה בחשבון, בקריאה, בכתיבה ובאנגלית.
כל שבוע יצאנו מהשיעור עם התקדמות משמעותית, ולאט לאט צמצמנו פערים. הוא העלה את אביב מדרגה מדרגה ואביב הצליח להשתלב בכתה עם החומר הלימודי. אביב סגר את הפערים, שהיה נתון בהם, הוא קורא בשטף, פותר תרגילים כבני גילו ומצליח לכתוב ולהעתיק מהלוח.
כמו כן ברצוני לציין שמלבד טכניקות הלימוד המדהימות שהוא יצר ולימד את אביב, הוא אדם מקסים, נינוח ורגוע, כך שאביב הסכים לשתף פעולה ולהגיע אליו בכיף ובשמחה מידי שבוע ולמלא את המשימות השבועיות שניתנו לו בכיף ובאהבה, מה שבעבר עם מורים פרטיים אחרים לא קרה.
אני ממליצה בחום לכל אותם הילדים הזקוקים לעזרה לימודית לפנות לשלום, אצלו תקבלו את מלוא העזרה הלימודית ובזמן קצר תוכלו לראות התקדמות משמעותית וסגירת פערים בלימודים.
טלי נבו
שני מיילים מרגשים לאחר שסיימתי לעבוד עם אחד הילדים ( הפרטיים האישיים שונו )
שלום שלום!
מה שלומך? סתם רציתי לספר לך קצת (בהתרגשות) מה עובר עלינו מאז שנפרדנו… שתדע שהגרעין שטמנת פורח (ועוד איך פורח!)
נתחיל ביום הורים (קצת סגירת מעגל כי משם התחלנו זוכר?) שם אלון זכה לדף הערכה מדהים בכל המקצועות(כולל אנגלית!)…אבל מעבר לתוצאות כתובות של משרד החינוך (ואתה יודע מה דעתי עליהן…) אלון מלא בטחון, שימחה ואמון בעצמו שמקרין לכל עבר…
הדוגמא הכי טובה היא- פרוייקט האופניים…
כשיצאנו ממך סיכמנו שהפרוייקט הבא שלנו הוא להתגבר על פוביית האופניים. הוא הסכים (באותה רמת אי התלהבות כמו שהגיע אליך בפעם הראשונה…) ובעוד אני מחפשת לו מורה שילווה אותו (ומתמהמהת עם העניין כי גם אני צריכה אויר בין פרוייקט לפרוייקט), הוא נכנס יום אחד ואומר לי אמא אני רוצה היום ללמוד על האופניים…"
(שתבין- קנינו לו אופנים עם גלגלי עזר בגן חובה… וכשגדל שוב בכיתה ב’. עלה עליהם אולי פעמיים. וסיכם את העניין בכך שיש לו פוביית אופניים והוא בחיים לא ילמד…)
בקיצור ארזנו ת’אופניים, לקחנו את סבתא, רוני, תום הקטן והחבר הכי טוב , נסענו ל____ למסלול הידוע, ארזנו סנדוויצים והכנו את עצמינו לכמה שעות טובות… ויעלה אלון על האופניים ועל הפעם הראשונה נסע! בלי היסוס, בלי פוביות שמוביות…פשוט נסע ונפל ועלה שוב ונסע ונפל….וניסה שוב
אני חושבת שהחוויה שעבר אצלך, שבה התמודד עם דברים שחשב שלעולם לא ירכוש כבר, התמודד (עם עזרה והתעקשות ובעיקר חוסר ויתור ..) היתה חשובה לא רק לצד הטכני אלא בעיקר לצד הריגשי. הוא הפנים את התחושת "ניצחון על הפחד, היאוש והחוסר אמון" ומכאן הוא מרגיש שיכול להתמודד גם עם קשיים ופחדים אחרים. והפעם זה בא ממנו (גם עניין השעורים, התארגנות בבוקר, הצלחה במבחנים…)
אז נכון אין קסם. וברור שנצטרך לשמור עליו כל הזמן ולאפס אותו מידי פעם לפעם, אבל הגרעין נמצא, ונטמן עמוק.
שוב תודה. זה היה שיעור חשוב לכולנו!
אפרת
ומייל נוסף,
שלום הי!
רציתי לספר לך שאלון בחר ספר אלוני טיפוסי- "קרקס האימים" של דארן שאן- בלי ניקוד! והוא קורא אותו כמו ג ד ו ל !!! (והכי חשוב- נהנה מזה!)
כשתחליט לפתוח בי"ס לממשיכי דרכך אל תשכח לעדכן אותי…!
מסיימים את השנה בהיי טוטלי!
תודה שוב אפרת